Spring naar content

De kwetsbare klant in beweging krijgen

28 oktober 2020

Uit een onderzoek van het NIBUD blijkt dat het niet betalen van een schadeverzekering een goede indicator is voor eventuele problematische schulden bij de klant. Hierdoor is er een onderzoek uitgevoerd naar het optimaliseren van het debiteurencommunicatieproces, zodat ervoor gezorgd kan worden dat de klanten die een risico op problematische schulden lopen op tijd contact opnemen met hun schadeverzekeraar om tot een passende oplossing te komen. Door middel van de medewerking van Centraal Beheer, De Vereende en OHRA konden er verschillende interventies in de praktijk getest worden. Voor dit onderzoek zijn bij de drie betrokken schadeverzekeraars random control trials binnen het debiteurencommunicatieproces uitgevoerd. De inzichten en materialen kunnen door verzekeraars, gemeenten en andere organisaties ingezet worden in hun eigen communicatieproces. Voor het volledige rapport kan er contact opgenomen worden met het Verbond van Verzekeraars.

Resultaten

  • In veel gevallen is er geen sprake van een toename in contact wanneer er een contact optie aangeboden wordt wanneer de klant de openstaande rekening niet kan betalen. Alleen wanneer OHRA een laatste ingebrekestellingsmail stuurde met een groot blok met contact opties erin, klikten meer klanten op de contact opties.
  • Het kanaal dat een schadeverzekeraar gebruikt als communicatiemiddel voor communicatie over de openstaande betalingsachterstand heeft invloed op het betaalgedrag van de klant.
  • Het versturen van een extra SMS vlak voordat een schadeverzekering royeert, zorgt voor een toename in het aantal betalingen, waardoor minder klanten geroyeerd worden. 

Gerelateerde artikelen

Gereedschapskist aanpak schulden en armoede

Steeds meer woningcorporaties zoeken naar mogelijkheden om huurachterstanden te voorkomen en naar manieren om huurders met (dreigende) betalingsachterstanden te begeleiden....

Betalingsregelingen bij uitvoeringsorganisaties van het Rijk

Onderzoek door de Algemene Rekenkamer toont aan dat er bij maatwerk betalingsregelingen onvoldoende transparantie, toegankelijkheid en rekening wordt gehouden met het bestaansminimum, wat de effectiviteit van deze regelingen belemmert.

Effectief begeleiden van delinquenten met schulden

Integraal samenwerken bevordert de begeleidingstrajecten van delinquenten met schulden. Maar er zijn ook belemmeringen, voor zowel delinquenten als professionals.