Spring naar content

Inzet van ervaringskennis binnen de vroegsignalering

De meerwaarde van het inzetten van ervaringskennis in de communicatie bij vroegsignalering

17 april 2024

Gemeenten zijn op zoek naar manieren om vroegsignalering zo effectief mogelijk in te richten. De Hogeschool Utrecht deed een verkennend onderzoek naar de toegevoegde waarde van het inzetten van ervaringskennis in de communicatie binnen de vroegsignalering. 

Ervaringskennis heeft iemand als diegene ervaring heeft opgedaan met een bepaald onderwerp. Zij kunnen deze kennis inzetten om zo anderen te helpen die in een vergelijkbare situatie zitten. Ervaringskennis kan helpen bij het leggen van contact met inwoners, onder andere omdat mensen met ervaringskennis de taal van de doelgroep spreken, zich goed kunnen verplaatsen in de doelgroep en oordeelsvrij overkomen. Ze dienen als rolmodel: hen is het immers gelukt om een oplossing voor hun schulden te vinden.  
Hoe de inzet van ervaringskennis invulling kan krijgen binnen de communicatie was nog niet eerder onderzocht. Daarom deed de Hogeschool Utrecht hier onderzoek naar.

Resultaten

De verkenning levert eerste aanwijzingen op dat de inzet van ervaringskennis in de communicatie met mensen met een hulpvraag kan stimuleren om de stap naar hulpverlening te zetten. De meerwaarde werd onderzocht met twee versies van een brief en een filmpje, waarbij in één versie ervaringskennis werd ingezet en in de andere versie niet. De ervaringskennis die via het filmpje werd gecommuniceerd werd positief ontvangen vanwege de inlevende en persoonlijke bejegening. De brief met ervaringskennis werd minder positief ontvangen, omdat deze niet authentiek overkwam. De manier waarop ervaringskennis wordt ingezet luistert dan ook nauw.

Aanbevelingen

Bied zowel een brief én een filmpje aan
Door de combinatie van een informerende brief zonder inzet van ervaringskennis en een inlevend en persoonlijk filmpje met de inzet van ervaringskennis voldoet de communicatie aan de behoeftes van mensen met directe hulpvraag en mensen zonder directe hulpvraag.

Zet in op werkzame bestanddelen
In deze verkenning zijn de werkzame bestanddelen rolmodel, bruggenbouwer en oordeelsvrije bejegening ingezet. Doel was om inwoners in hun kracht te zetten, de drempel naar hulp te verlagen en inwoners op een persoonlijke en inlevende manier te benaderen. Gebleken is dat deze werkzame bestanddelen inderdaad geschikt zijn voor toepassing in gemedieerde communicatie.

Zorg voor authenticiteit
Laat echte cliënten hun verhaal vertellen en geef expliciet aan dat het gaat om echte cliënten.

Zorg voor identificatie
Laat ervaringsdeskundigen aan het woord waarin de doelgroep zich herkent. Kies meerdere ervaringsdeskundigen met verschillende verhalen en verschillende demografische kenmerken als gender, leeftijd en etniciteit.

Zet in op breder bereik van filmpje
Verspreid het filmpje via meerdere kanalen, zoals Whatsapp en e-mail, zodat deze meer inwoners bereikt.

Gerelateerde artikelen

Ervaringsdeskundigen inzetten bij de aanpak van armoede

Er is steeds meer belangstelling om ervaringsdeskundigen in te zetten bij de aanpak van armoede en schulden. Bijvoorbeeld om het zelfvertrouwen van cliënten te vergroten en hulpverleners te adviseren over…

Effectiviteit van vrijwilligers in de schuldhulpverlening

Heeft schuldhulpverlening meer effect als cliënten begeleiding krijgen van een vrijwilliger? Welke activiteiten van de vrijwilliger helpen daarbij? En hoe ervaren cliënten de begeleiding door vrijwilligers?

Peiling: ervaringsdeskundigen maken opmars in het sociaal domein

Veel organisaties in het sociaal domein zetten ervaringsdeskundigen in. Kennisinstituut Movisie gaat onderzoeken of de inzet van ervaringsdeskundigen werkt. En zo ja, voor wie en onder welke omstandigheden.