De valkuilen bij ‘finfluencen’
22 december 2021
Finfluencers zijn in Nederland een snelgroeiend fenomeen. Finfluencers zijn influencers op financieel gebied en actief op sociale media. Momenteel zijn steeds meer jongeren geïnteresseerd in beleggen. Zij worden beïnvloed door finfluencers. Uit verkennend onderzoek naar ruim 150 finfluencers blijkt echter dat risico’s kleven aan de werkwijze van vrijwel alle finfluencers. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil met de uitkomsten van het verkennend onderzoek jongeren hierover waarschuwen.
Aan het verspreiden van content over beleggen op social media kleven risico’s. Aan deze uitingen zijn regels verbonden, waar finfluencers zich niet altijd aan houden. Finfluencers doen bijvoorbeeld onzorgvuldigeaanbevelingen, eigen ervaringen staan daarbij centraal. Daarnaast geven ze beleggingsadvies en werken ze samen met partijen zonder vergunning. Het gaat dan bijvoorbeeld om beleggingsondernemingen zonder vergunning die buiten Europa gevestigd zijn. Daar mag eerder worden gehandeld in (zeer) risicovolle producten zoals CfD’s en forex. Deze risicovolle producten prijzen finfluencers ook los van samenwerkingen in toenemende mate aan. Het gaat dan niet alleen om CfD’s en forex maar ook om crypto’s en turbo’s. Hoewel crypto’s buiten het financiële toezicht valt is het handelen in crypto’s wel risicovol omdat het kwetsbaar is voor misleiding, oplichting en manipulatie.
Niet altijd zuivere koek
Finfluencers posten vaak in eigenbelang, ze zijn niet altijd open daarover. Net als dat ze niet altijd open zijn over hun verdiensten. Die verdiensten krijgen ze onder meer door brokers of banken aan te prijzen. Deze partijen betalen de finfluencer vervolgens naar gelang het aantal nieuw binnengekomen klanten. Dit is in strijd met het provisieverbod voor beleggingsondernemingen.
Naar aanleiding van de verkenning zal de AFM finfluencers over de voor hen geldende wetgeving informeren. Daarnaast zullen ze wijzen op de verantwoordelijkheden en het voldoen aan die verantwoordelijkheden. Om de regels te verduidelijken die gelden voor finfluencers is een webpagina gelanceerd: ‘regels finfluencers’ . Zo wordt bijvoorbeeld duidelijk dat het hebben van een vergunning voor het geven van financieel advies verplicht is.
Voor consumenten, en daarmee ook jongeren, kan de praktische checklist bij beleggen helpend zijn. Deze checklist helpt om een weloverwogen besluit te nemen om te beleggen. Ook staat daarin vermeld dat je bij beleggen niet zomaar anderen moet volgen, maar je goed moet laten informeren.