Spring naar content

Factsheet thuisadministratie

22 januari 2020

Een overzicht van thuisadministratie in Nederland: hoeveel organisaties bieden deze hulp aan en hoeveel vrijwilligers zetten zich in? Welke hulpvragen krijgen ze en wat levert de hulp op? De resultaten van 2 onderzoeken.

Bij thuisadministratie helpen vrijwilligers mensen bij hun financiële administratie. Het doel is overzicht creëren in inkomsten en uitgaven, en mensen financieel zelfredzamer maken.

In 2015 startte het Landelijk Stimuleringsnetwerk Thuisadministratie (LSTA) een onderzoek naar organisaties voor thuisadministratie. Hoeveel organisaties zijn er? Hoeveel vrijwilligers zetten zich in en hoeveel hulpvragers bereiken ze? 

In 2016 volgde een onderzoek naar de effecten van thuisadministratie. Wat levert deze hulp op? Welke veranderingen merken hulpvragers tijdens en na een traject, bijvoorbeeld in inkomen, schulden en vaardigheden? 

In deze factsheet vind je de belangrijkste resultaten van beide onderzoeken. Klik hier voor het bijbehorende rapport
 

Gerelateerde artikelen

Wat levert thuisadministratie op?

Welke veranderingen merken hulpvragers als een vrijwilliger hen helpt met hun financiële administratie? Krijgen ze meer overzicht in hun inkomsten en uitgaven? En worden ze financieel zelfredzamer?

Effectiviteit van vrijwilligers in de schuldhulpverlening

Heeft schuldhulpverlening meer effect als cliënten begeleiding krijgen van een vrijwilliger? Welke activiteiten van de vrijwilliger helpen daarbij? En hoe ervaren cliënten de begeleiding door vrijwilligers?

Peiling: ervaringsdeskundigen maken opmars in het sociaal domein

Veel organisaties in het sociaal domein zetten ervaringsdeskundigen in. Kennisinstituut Movisie gaat onderzoeken of de inzet van ervaringsdeskundigen werkt. En zo ja, voor wie en onder welke omstandigheden.