Spring naar content

Gesprekshandleiding over geldzorgen voor docenten

24 november 2022

De gesprekshandreiking “In gesprek over geld”, ontwikkeld door het Nibud en Diversion, is bedoeld voor iedereen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs die contact heeft met leerlingen of studenten. Dit geldt niet alleen voor docenten en mentoren, maar ook voor administratief medewerkers en intern begeleiders. De handreiking erkent dat veel jongeren moeite hebben om rond te komen, wat hen kwetsbaar maakt. Er worden drie fases besproken om goede gesprekken over geld te voeren: signaleren, het gesprek aangaan en hulp bieden, en doorverwijzen.

Signaleren

Er rust een groot taboe op geldproblemen, waardoor deze vaak te laat opgemerkt worden en hulp te laat komt. Vroegtijdige signalering van jongeren (en hun gezinnen) met financiële problemen is belangrijk omdat hulpverleners dan effectiever kunnen ondersteunen. Geldproblemen hebben namelijk een negatieve impact op het dagelijks functioneren en kunnen studieprestaties en bredere ontwikkeling belemmeren. Door geldproblemen vroeg te herkennen, kunnen studieprestaties verbeteren en vroegtijdig schoolverlaten voorkomen worden. Uit de praktijk blijkt echter dat docenten vaak wel weten welke leerlingen financieel kwetsbaar zijn, maar niet weten hoe ze het gesprek moeten aangaan. De signaalkaart financiële problemen biedt hierbij hulp door een overzicht te geven van veelvoorkomende signalen die op geldproblemen kunnen wijzen. Meestal is het een combinatie van signalen die aanleiding geven tot een gesprek.

Het gesprek aangaan en hulp bieden

Hoe eerder er over geldzorgen wordt gepraat, hoe beter de hulp die geboden kan worden. Praten over geld kan echter lastig zijn voor zowel jongeren als docenten. Vertrouwen is hierbij cruciaal; jongeren moeten het gevoel hebben dat ze hun geldproblemen kunnen bespreken met hun begeleiders. In de handreiking staan voorbeeldvragen om het gesprek te openen en een dialoogmethodiek die in de klas gebruikt kan worden. Een gesprek over geld kan leiden tot een passende doorverwijzing, maar soms kan de school zelf hulp bieden.

Doorverwijzen

Hulp en ondersteuning kunnen op verschillende manieren worden aangeboden, zoals verbetering van leerprestaties, ondersteuning van de gezinssituatie, inkomensondersteuning, en toekomstperspectief. Dit maakt het soms lastig om iemand goed door te verwijzen. Het is daarom belangrijk om te weten welke hulp het beste past bij de leerling of student, en dit samen met hen te bespreken. Laat de jongere zelf de keuze maken. Organisaties buiten de school die ondersteuning kunnen bieden zijn onder andere Geldfit.nl, de landelijke telefoonlijn geldlijn (0800-8115), en Nibud geldplan bijna 18.

Gerelateerde artikelen

Financiële problemen signaleren en studenten begeleiden

Hoe begeleiden hogescholen studenten met financiële problemen? Wat is er voor hen geregeld en werkt dat? Wat vinden de medewerkers en studenten van die begeleiding? Waar gaat het mis en…

Handreiking: omgaan met armoede op school

Hoe kun je als school armoede onder leerlingen signaleren? En hoe kun je leerlingen en ouders in armoede ondersteunen? Een handreiking voor basis- en voortgezet onderwijs.

MoneyWays op het mbo: financiële voorlichting door peer educators

Praten over geld vinden veel jongeren ingewikkeld, zeker als ze te weinig geld hebben. MoneyWays is een lesprogramma voor en door jongeren om armoede en geldproblemen bespreekbaar te maken. Wat…