Leren van en met elkaar
2 juni 2020
Schouders Eronder publiceert een handreiking ‘Aan de slag met lerende praktijken’ met daarin handvatten, geleerde lessen, succesfactoren en tips voor gemeenten die als lerende praktijk aan de slag willen. Lerende praktijken zijn een belangrijk onderdeel van een effectieve en efficiëntere schuldhulpverlening. Wat vraagt het van een gemeente om als lerende praktijk te werken? Waar begin je? Met welke randvoorwaarden moet je rekening houden en wat betekent het voor de uitvoering?
Het stimuleren en ondersteunen van lerende praktijken is een van de speerpunten van het vakmanschapsprogramma Schouders Eronder. Een oplossing ontstaat niet aan de tekentafel maar in de praktijk. Vaak is dat een kwestie van proberen, reflecteren en verbeteren.
Divosa, de Landelijke Cliëntenraad, NVVK, Sociaal Werk Nederland en de VNG, de samenwerkingspartners in Schouders Eronder, geven een kijkje in de keuken op welke manier zij werken aan lerende praktijken binnen hun eigen organisatie.
Als lerende praktijk aan de slag in een leernetwerk of werkplaats van Schouders Eronder
Naast deze handreiking biedt Schouders Eronder organisaties in de keten van schuldhulp de mogelijkheid om deel te nemen aan een leernetwerk of een werkplaats. Aan de hand van de Schouders Eronder methodiek wordt een vraagstuk van verschillende kanten belicht en verkend.
Geïnteresseerden kunnen in het najaar nog deelnemen aan een leernetwerk of een werkplaats.