Spring naar content

Leren van en met elkaar: handreiking

Hoe schuldhulporganisaties (meer) lerende organisaties worden

31 december 2019

De schuldhulpverlening verandert voortdurend en organisaties voor schuldhulp moeten zich daaraan aanpassen. Niet alleen de afdeling Schuldhulpverlening, maar ook andere gemeentelijke afdelingen die mensen met schulden zien, sociale wijkteams, welzijnsorganisaties en kredietbanken. Deze handreiking helpt organisaties om te blijven leren en veranderen. Je krijgt eerst antwoord op de vraag wat een ‘lerende organisatie’ is en waaraan je die herkent. Daarna legt de handreiking uit wat je nodig hebt om te kunnen leren en welke factoren daarbij helpen. Tot slot vind je in de handreiking een stappenplan waarmee professionals en organisaties zich kunnen ontwikkelen tot een lerende organisatie. 

De handreiking is gebaseerd op literatuuronderzoek naar lerende organisaties en op ervaringen uit de praktijk. De onderzoekers hebben daarvoor bij 3 schuldhulporganisaties een traject opgezet om een lerende organisatie te worden. Ook hebben ze interviews gehouden met organisaties die bezig zijn een lerende organisatie te worden. 
 

Gerelateerde artikelen

Een handreiking voor samenwerking bij instroom in beschermingsbewind

Welke hulp hebben financieel kwetsbare burgers nodig? Een stappenplan voor gemeenten om samen met bewindvoerders en rechtbanken een pilot op te zetten. En de lessen die ze kunnen leren van…

Geld opzij zetten makkelijker maken

Huishoudens zonder spaargeld komen eerder in de financiële problemen. Het Nibud noemt een aantal manieren om automatisch sparen te stimuleren.

Handreiking voor de aanpak van financieel misbruik van ouderen

Het is niet altijd makkelijk om over de persoonlijke financiële situatie te spreken en al helemaal niet met mensen van buiten je “eigen” kring. Financieel misbruik van ouderen blijft dan…