Spring naar content

Handreiking: Signaleren van geldzorgen

Zorgen over geld? Praten helpt!

16 juli 2019

Hoe herken je de signalen van geldzorgen? En hoe begin je het gesprek daarover? Deze handreiking zet alle signalen per doelgroep op een rij en geeft je technieken om een gesprek te beginnen over financiële problemen.

Onze samenleving gaat er steeds meer vanuit dat mensen zelfredzaam zijn, ook op financieel gebied. En dat ze dus zelf hun geldproblemen kunnen oplossen. Mensen praten niet graag over geldzorgen, terwijl erover praten de 1e stap is. 

Daarom is de gemeente Utrecht gestart met de actie ‘Praat erover. Geldzorgen bespreekbaar maken’. De gemeente wil met deze actie aandacht vragen voor geldzorgen en mensen met geldzorgen stimuleren daarover te praten. 

Schuldhulpverleners zijn opgeleid om te praten over geldzorgen, maar zij zien de inwoners vaak pas als de schulden al hoog zijn. Het zijn andere professionals, zoals de huisarts, werkgever, het buurtteam of leraren, die wél contact met mensen hebben als de problemen beginnen. Maar deze professionals herkennen de signalen niet en vinden het vaak lastig om het gesprek te beginnen. 

Daarom is deze handreiking voor professionals opgesteld. De handreiking beschrijft de signalen van geldzorgen, zoals:

  • waaraan merk je dat iemand betalingsachterstanden heeft;
  • sociale signalen;
  • signalen in de uiterlijke verzorging.

De handreiking gaat in op 5 verschillende doelgroepen: werkenden, mensen met kinderen, jongeren, mensen met gezondheidsproblemen en mensen met een lichte verstandelijke beperking. 

De handreiking eindigt met een aantal technieken om het gesprek te beginnen, met voorbeelden van openingszinnen. Bijvoorbeeld hoe je:

  • kunt benoemen dat iemand niet de enige is met geldzorgen (normaliseren);
  • benadrukt dat iemand zelf beslist of hij hulp wil;
  • duidelijk maakt dat je vertrouwelijk met iemands informatie omgaat. 
     

Gerelateerde artikelen

Leidraad voor het opzetten van vroegsignalering

Vroegsignalering is een goede manier om problematische schulden bij mensen te voorkomen. Deze leidraad beschrijft alle punten die nodig zijn om vroegsignalering te laten slagen. Het is een beknopte versie…

Klantreis: herkennen en oplossen van problematische schulden

Volg de klantreis van een jong gezin met schulden. Welke problemen komt dit gezin tegen en wat kun je als sociale professional doen om te helpen? In 30 minuten doorloop…

Vroegsignalering problematische schulden door gemeenten

Wat doen gemeenten om huishoudens met problematische schulden vroegtijdig op te sporen? Welke methoden gebruiken ze daarvoor en hebben ze een aanpak voor bepaalde risicogroepen? En wat zijn de verschillen…