Flexibele betaaldatum
10 oktober 2019
Als klanten rekeningen niet op tijd betalen, lopen hun schulden op door administratiekosten en rente. Ook zorgen betalingsachterstanden voor stress. Als klanten zelf mogen bepalen wanneer ze een schuld aflossen, betalen ze dan eerder? Het Nibud deed onderzoek onder klanten van incassobureau Flanderijn. Deze mensen hadden minimaal 2 maanden betalingsachterstand bij hun zorgverzekeraar. Het Nibud keek wat er gebeurde als ze zelf mochten bepalen op welke dag van de maand ze hun schuld afbetaalden.
Houd rekening met de klant
De klanten reageerden positief op het feit dat ze zelf een betaaldatum mochten kiezen. Ze hadden het gevoel dat het incassobureau met hen meedacht.
Netjes dat je keuze hebt en er niet gelijk wordt gedreigd met maatregelen
Toch leidde een flexibele betaaldatum niet meteen tot meer betalingen. Maar 6% van de klanten koos voor een eigen betaaldatum. Dat komt waarschijnlijk doordat hun schuld hoog was: de helft van de mensen had een achterstand van meer dan €500. De meeste klanten kunnen zo’n bedrag niet in 1 keer betalen en willen waarschijnlijk een betalingsregeling. Maar dat kan niet online.
Daarom adviseert het Nibud:
- Bied klanten met een betalingsachterstand direct een flexibele betaaldatum aan. Want mensen met een grote achterstand komen minder makkelijk in actie dan mensen die bijvoorbeeld 1 keer hun zorgpremie niet op tijd hebben betaald.
- Bied een betalingsregeling of betaling in termijnen online aan.
- De meeste mensen krijgen hun inkomen aan het einde van de maand. Verstuur rekeningen daarom standaard rond de 15e van de maand. Geef klanten daarna 15 dagen de tijd om die te betalen.