Hoe je met brieven en e-mails gedrag kunt beïnvloeden
17 oktober 2018
Als je weet waarom mensen doen wat ze doen, kun je dat gebruiken in je teksten. Zo kun je bijvoorbeeld mensen tot actie aanzetten. Dit stappenplan laat zien hoe je e-mails en brieven kunt aanpassen en kunt onderzoeken of je je doel hebt bereikt.
De overheid probeert mensen vaak met brieven en e-mails tot actie aan te zetten. Bijvoorbeeld om een aangifte in te dienen, een boete te betalen of informatie door te geven.
Als je weet waarom mensen doen wat ze doen, kun je die brieven en e-mails zo aanpassen dat je het gedrag van de lezers positief beïnvloedt. Het Behavioural Insights Netwerk Nederland (BIN NL), een samenwerkingsverband van alle ministeries, legt in dit stappenplan uit hoe je dat doet.
Je denkt na over het gedrag dat je wilt bereiken en je gaat na welke factoren het gedrag van je lezer bepalen. Vervolgens bedenk je interventies. Je gaat experimenteren met verschillende teksten en leert hoe je de effecten ervan kunt meten. Bij het stappenplan zitten praktijkvoorbeelden, tips en een checklist met alle gedragstechnieken die je kunt toepassen.
Het stappenplan is geschreven voor brieven en e-mails, maar veel technieken kun je ook toepassen in andere teksten. Denk aan sms’jes, folders, formulieren en websites.