Hoe schaamte bij armoede leidt tot statusconsumptie
8 mei 2018
Veel mensen schamen zich voor hun financiële situatie. Ze willen niet dat anderen zien dat ze weinig te besteden hebben. Daarom kopen ze vaak statusverhogende producten om indruk te maken op anderen. De onderzoekers wilden weten of mensen die arm zijn zich schamen voor hun financiële situatie. En hebben ze daardoor meer interesse in status en statusconsumptie? Statusconsumptie betekent dat mensen spullen kopen om hun status te verhogen of indruk te maken op anderen. Bijvoorbeeld merkproducten, juwelen of luxe auto’s. De onderzoekers ondervroegen mensen in de VS en het Verenigd Koninkrijk. De vragen gingen over hun financiële situatie, financiële schaamte, statusoriëntatie en statusconsumptie.
Bijna 1 op de 3 mensen schaamt zich voor zijn financiële situatie
32,4% van de deelnemers schaamt zich in meer of mindere mate voor zijn financiële situatie. Die schaamte zorgt er inderdaad voor dat ze meer interesse hebben in status. Dat leidt tot meer statusconsumptie.
Inkomen heeft 2 tegenovergestelde effecten op statusconsumptie. Mensen met een hoger inkomen kopen meer spullen omdat ze meer geld te besteden hadden. Mensen met een lager inkomen willen zo hun zelfbeeld en status herstellen.
Schaamte verklaart interesse in statusproducten
Armoede leidt vaak tot financiële schaamte. Dat vergroot de interesse in status en verklaart waarom mensen met weinig geld toch vaak statusproducten kopen.