Spring naar content

Naar succesvolle ketensamenwerking: knelpunten oplossen!

Voor professionals, vrijwilligers en ervaringsdeskundigen die in hun werk mensen met (dreigende) financiële problemen helpen

17 april 2023

De kwaliteit van de dienstverlening staat en valt met vernieuwing. In de sociaal-financiële dienstverlening werken beroepskrachten en vrijwilligers samen als ketenpartners. Het ontwikkelen van nieuwe diensten, zoals gezamenlijke spreekuren, is op zichzelf al een uitdaging. Als dat gebeurt in ketenverband, komen daar nieuwe uitdagingen bij. Om daarbij een handje te helpen heeft de Hogeschool Utrecht de belangrijkste knelpunten en oplossingen op een rijtje gezet. Hiervoor zijn geleerde lessen opgehaald uit de literatuur en de praktijk. Het doel is om een bijdrage te leveren aan de vernieuwing en verbetering van de sociaal-financiële dienstverlening.

De waaier is bedoeld om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren door geleerde lessen uit de literatuur en praktijk toe te passen, en is relevant voor iedereen die regelmatig met partners samenwerkt om hun dienstverlening te verbeteren.

Gerelateerde artikelen

Helpende handen

Een onderzoek van gemeente Amsterdam naar het verband tussen informele hulpverlening en schuldenvrije buurten.

Wat kunt u concreet doen om een cliënt met schulden te helpen?

Schulden zijn een ingewikkeld probleem en elke schuldeiser werkt met eigen regels. Wat zijn de regels van bijvoorbeeld de overheid, het incassobureau of de Belastingdienst? Deze handreiking is bedoeld voor…

Onderzoek naar het gebruik van betaalprofielen

In opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid hebben Decisio en DSP in 2019 een onderzoek uitgevoerd naar het...