Spring naar content

Naar succesvolle ketensamenwerking: knelpunten oplossen!

Voor professionals, vrijwilligers en ervaringsdeskundigen die in hun werk mensen met (dreigende) financiële problemen helpen

17 april 2023

De kwaliteit van de dienstverlening staat en valt met vernieuwing. In de sociaal-financiële dienstverlening werken beroepskrachten en vrijwilligers samen als ketenpartners. Het ontwikkelen van nieuwe diensten, zoals gezamenlijke spreekuren, is op zichzelf al een uitdaging. Als dat gebeurt in ketenverband, komen daar nieuwe uitdagingen bij. Om daarbij een handje te helpen heeft de Hogeschool Utrecht de belangrijkste knelpunten en oplossingen op een rijtje gezet. Hiervoor zijn geleerde lessen opgehaald uit de literatuur en de praktijk. Het doel is om een bijdrage te leveren aan de vernieuwing en verbetering van de sociaal-financiële dienstverlening.

De waaier is bedoeld om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren door geleerde lessen uit de literatuur en praktijk toe te passen, en is relevant voor iedereen die regelmatig met partners samenwerkt om hun dienstverlening te verbeteren.

Gerelateerde artikelen

Aanpak geldzorgen bij mbo-studenten

MBO-professionals kunnen bijdragen aan het voorkomen en doorbreken van deze problemen. Deze handreiking biedt concrete methoden en werkwijzen voor het signaleren, ondersteunen en stimuleren van studenten met geldzorgen.

Factsheet financieel misbruik

Bij financieel misbruik wordt er ongewenst gebruik gemaakt van geld of andere bezittingen van een oudere door bijvoorbeeld iemand uit...

Mobility Mentoring® op basis van hersenwetenschap

Mobility Mentoring® kijkt naar de impact van geldstress op gedrag. Deze aanpak van armoede en schulden bestaat uit crisismanagement en praktische hulp, bijvoorbeeld bij werk vinden en schulden oplossen. Daarnaast…