Spring naar content

NVVK podcast: Jong in de schulden (afl. 2)

Aflevering 2: Wet of een hindernis? Jongeren en schuldregelen

10 januari 2022

De NVVK heeft een podcast gemaakt waarin de wereld van jongerenschuldhulpverlening wordt toegelicht. In de podcast praat de beleidsadviseur van de NVVK, Ronit van der Schaaf, met deskundigen en met jongeren van de ONS-bank en Jongerenpanel De Derde Kamer over dit thema. Zij bespreken onder andere de verschillen tussen schuldhulp aan jongeren en schuldhulp aan volwassen. De podcast bestaat uit drie afleveringen. In dit artikel staat aflevering 2 centraal.

In de tweede aflevering vertelt adviseur Marion Bijveld van Stimulansz over de wetswijzigingen die het schuldregelen voor studenten nu extra moeilijk maakt. Sinds januari 2021 moeten schuldhulpverleners verplicht beslagvrije voet waarborgen. In de wet vereenvoudiging beslagvrije voet is nu aangepast dat studiefinanciering niet meer meetelt als inkomen. In de praktijk telt de prestatiebeurs niet meer mee, alleen loon van een bijbaantje telt mee in de afloscapaciteit. Hiervan kan er 5 % afgelost worden. Schuldeisers vinden dit vaak een te klein bedrag. Als oplossing noemt Marion dat gemeenten moeten kijken naar individuele zaken en daarbij een plan moeten maken op maat, rekening houdend met de behoefte van de student en de mogelijkheden in de schuldhulpverlening.

Vervolgens vertelt Danja von Salisch over het Jongeren Perspectief Fonds.

  • Bij het Jongeren Perspectief Fonds gaan jongeren voor twee jaar in een traject. Als zij het tweede jaar goed doorlopen, neemt het fonds het derde jaar op zich. De afloscapaciteit wordt individueel bepaald en wordt bijgelegd door het fonds. Jongeren kunnen de afloscapaciteit verhogen door maatschappelijke tegenprestaties. Tijdens het traject gaan jongeren in budgetbeheer.
  • In het traject staat persoonlijke ontwikkeling centraal. Het Jongeren Perspectief Fonds vindt het belangrijk dat jongeren kunnen blijven studeren, terwijl zij hun schulden oplossen.

Tot slot vertellen Mana en Daan over hun ervaring met betalingsregelingen en wet- en regelgeving. Zij zouden graag zelf de regie houden over betalingsregelingen en dit zelf kunnen realiseren zonder de hulp van een schuldbemiddelaar.

Gerelateerde artikelen

Gesprekshandleiding over geldzorgen voor docenten

De handreiking "In gesprek over geld" helpt onderwijsprofessionals jongeren met financiële problemen te signaleren, gesprekken hierover aan te gaan, en passende hulp te bieden of door te verwijzen.

Onderzoek Week van het geld 2019

Hoe gaan kinderen in groep 6, 7 en 8 met geld om? Hoe denken ze over geld en wat vinden ze belangrijk?

Studenticast: podcast over financiën van studenten

In deze podcast voor en door studenten wordt gesproken over de financiën van studenten.