Toolkit Ondersteuning aan mensen met een LVB voor financiële dienstverleners
24 januari 2022
Het Nibud heeft een ‘Toolkit Ondersteuning aan mensen met een LVB’ voor financiële dienstverleners geïntroduceerd. Deze toolkit helpt financiële dienstverleners bij het herkennen van een LVB, het bieden van de juiste ondersteuning en het passend doorverwijzen van mensen met een LVB.
Het is voor mensen met een LVB belangrijk dat zij op financieel gebied goed geholpen worden. Voor een passende ondersteuning is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de kenmerken van een LVB. Mensen met een LVB hebben zowel beperkingen in hun cognitieve (intelligentie en leervermogen) als adaptieve (conceptuele, sociale en praktische) vaardigheden. Door deze beperkingen is het lastiger om financieel zelfredzaam te zijn en kunnen zij financieel kwetsbaarder zijn.
Mensen met een LVB worden vaak overvraagd doordat de LVB vaak niet te zien of te horen is. Het is daarom belangrijk dat financiële dienstverleners die mensen met een LVB helpen, ze kunnen signaleren aan de hand van de belangrijkste kenmerken en signalen en de dienstverlening kunnen aanpassen.
Om financiële dienstverleners hierbij ondersteuning te bieden is er de toolkit gemaakt, welke bestaat uit:
- Een informatiekaart: hierop wordt informatie gegeven over mensen met een LVB, wat de kenmerken zijn van een LVB, welke beperkingen zij hebben en in hoeverre zij financieel zelfredzaam of kwetsbaar kunnen zijn.
- Een gesprekskaart: op deze kaart wordt zichtbaar gemaakt wat werkt in een gesprek met een LVB, hoe je je communicatie kunt aanpassen aan een LVB en tips om goede afspraken te maken met een LVB. Daarnaast wordt aangegeven hoe je een LVB kunt ondersteunen en doorverwijzen.
- Een dienstverleningskaart: deze kaart helpt bij het opdelen van het proces en het goed door te verwijzen van een LVB.