Resultaten Corona Onderzoek
23 juni 2020
De coronacrisis en daaruit volgende intelligente lockdown in maart 2020 hebben een grote impact gehad op het leven in Nederland. Om te onderzoeken wat de gevolgen hiervan zijn voor professionals die werkzaam zijn binnen de schuldhulpverlening en wat er wordt ondernomen om deze professionals te ondersteunen, heeft het lectoraat Armoede Interventies van de Hogeschool Amsterdam een online vragenlijst uitgezet onder de werknemers van verschillende schuldhulpverleningsorganisaties.
Verandering werkzaamheden
Voor alle schuldhulpverleners kan worden gesteld dat hun werkzaamheden zijn veranderd als gevolg van de coronacrisis. Sterke stijgingen in caseloads zijn niet genoemd; wel wordt aangegeven dat de manier van communicatie met klanten veranderd is. Face-to-face contact is volgens 89% sterk afgenomen, terwijl bellen (68%) en mailen (48%) is toegenomen. 80% geeft aan deze wijziging in communicatie als lastig te ervaren.
Ondersteuning
Een groot deel van de schuldhulpverleners (86%) stelt dat zij sommige klanten door de huidige situatie minder goed kunnen ondersteunen. Dit gaat voornamelijk om klanten met multiproblematiek (door 67% genoemd), klanten met een migratieachtergrond (door 48% genoemd) en ouderen (door 36% genoemd).
Volgens 30% van de schuldhulpverleners krijgen zij sinds de coronacrisis meer aanmeldingen van ZZP’ers en klanten met een baan. Ook hebben nieuwe klanten (volgens 38%) nu ander soort vragen, bijvoorbeeld over inkomensregelingen van de gemeente en over betalingsachterstanden.
Thuiswerken
Wat ook duidelijk naar voren komt in dit onderzoek is het beeld van thuiswerken als geheel. De afname in reistijd en een toename in rust en productiviteit worden over het algemeen als positief ervaren. Toch geeft een groot deel van de schuldhulpverleners aan het face-to-face contact met klanten te missen. Ook wordt een gebrek aan de juiste middelen genoemd, zoals bijvoorbeeld telefoons, printers en ergonomische stoelen.