Spring naar content

Snelle wegwijzer: jouw cliënt in financiële nood

27 oktober 2017

Wat kan een wijkteam doen voor cliënten met dringende financiële problemen? Deze wegwijzer geeft informatie, tips en legt uit waar iemand terecht kan voor hulp.

80% van de cliënten van wijkteams heeft financiële problemen. En 1 op de 8 kinderen groeit op in armoede. Om hulp te bieden aan deze mensen, ontwikkelde Movisie een snelle wegwijzer voor sociale professionals van wijkteams. Hierin staan tips en adressen van organisaties die meteen financieel ondersteunen.

Basistips

Wat doe je als cliënten met dringende financiële problemen zich melden bij jouw wijkteam? Bijvoorbeeld omdat ze hun zorgverzekering niet meer kunnen betalen of huisuitzetting dreigt. Of wanneer ouders de sportclub van hun kinderen niet meer kunnen betalen.

Hieronder vind je 2 basistips:

  • Doe een voorzieningencheck als je merkt dat een cliënt mogelijk financiële problemen heeft. Maakt hij gebruik van alle inkomensondersteunende voorzieningen waar hij recht op heeft? Dit kan bijvoorbeeld via berekenuwrecht.nibud.nl.
  • Maak afspraken met organisaties, zoals de woningbouwcorporatie, over wat te doen bij betalingsachterstanden. Online vind je interessante voorbeelden, zoals VroegEropaf in Amsterdam.

Organisaties die financieel kunnen ondersteunen

Waar klop je aan voor hulp voor jouw cliënt en wat zijn de voordelen van die organisaties?

Kansen voor alle kinderen, www.kansenvoorallekinderen.nl:

  • overzicht van fondsen die kinderen en jongeren financieel ondersteunen;
  • bijdragen kun je inzetten voor: onderwijs, sport, kunst, cultuur, vakantie, kleding, kamerinrichting;
  • handige wegwijzer voor sociale professionals, scholen, jongeren en ouders.

Zorgverzekeringslijn, www.zorgverzekeringslijn.nl:

  • persoonlijk advies en praktische tips als iemand schulden bij zijn zorgverzekering heeft of niet verzekerd is;
  • advies is gratis en voor iedereen;
  • handig voor zowel burgers als (sociale) professionals.

Stichting Urgente Noden (SUN) Nederland, www.sunnederland.nl:

  • biedt acute, incidentele financiële hulp;
  • sociale professional kan aanvraag doen voor de cliënt;
  • als het nodig is, is er binnen 24 uur financiële hulp.

Kerk in actie, www.kerkinactie.nl:

  • bijna alle kerken helpen bij armoedebestrijding;
  • tijdelijke lening via een noodfonds mogelijk;
  • koppelen de hulpvrager aan een schuldhulpmaatje uit de buurt;
  • dragen financieel of materieel bij aan bijvoorbeeld huisraad of schoolspullen voor kinderen.

Gerelateerde artikelen

De ondersteuningsgesprekken

De Hogeschool Utrecht schreef een Theory of Change over de werkwijze van gemeente Utrecht rondom de ondersteuningsgesprekken.

Sociale (wijk)teams: 5 jaar later

Steeds meer gemeenten zetten sociale wijkteams op. De teams staan dicht bij de inwoners. Zo willen ze laagdrempelige hulp bieden en onder andere financiële problemen voorkomen. Lukt dat? Wat gaat…

Themakrant Wijkteams en schulden

In deze themakrant staat de samenwerking tussen schuldhulpverlening en wijkteams centraal. Movisie belicht interessante vraagstukken binnen die samenwerking. Bijvoorbeeld vraagverlegenheid...