Tips voor goed contact
Handreiking Vroeg Eropaf
16 november 2023
In de handreiking van Vroeg Eropaf zijn een aantal praktische tips voor goed contact met inwoners op een rij gezet. Dienst- en hulpverleners kunnen gebruik maken van deze tips in hun contact met cliënten.
Contact leggen
- Het combineren van meerdere communicatievormen
Om de inwoner zo snel mogelijk te bereiken, kunnen het beste meerdere communicatievormen ingezet worden. De ingezette communicatievormen kunnen kort op elkaar worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan een combinatie van een mail en een telefoontje. - Het afstemmen van het communicatiemiddel op de doelgroep
Kijk naar het totaalplaatje van de inwoners. - Het experimenteren met nieuwe tijdstippen
Zoek naar tijdstippen waarop de kans op contact met inwoners het grootst is. - Het aanpassen van je taalgebruik op de doelgroep en een duidelijke uitleg
De uitleg kan bijvoorbeeld ook door middel van een filmpje vormgegeven worden.
Contact benutten
- Het nemen van voldoende tijd en moeite om te luisteren
Laat mensen zich gehoord en gezien voelen. Dit vergroot hun bereidheid om hulp te aanvaarden. - Duidelijkheid en eerlijkheid over de dienstverleningsmogelijkheden
Wees duidelijk en eerlijk over wat je wel en niet voor de inwoner kan betekenen. Maak de situatie niet mooier dan die is en doe geen beloften die niet waargemaakt kunnen worden.
Schriftelijke en verbale communicatie
- Persoonlijke communicatie
- Het persoonlijk maken van het gesprek door informatie over jezelf te delen
- Het centraal stellen van de hoofdboodschap en niet van de (negatieve) aanleiding
- Het normaliseren van de situatie
- Het samen-gevoel benadrukken
- Het oproepen tot het nemen van concrete stappen
- Makkelijke woorden en korte zinnen gebruiken
Gerelateerde artikelen
Handreiking: ‘Aan de slag met de CAK-lijst’
Gemeenten gebruiken steeds vaker de CAK-lijst om inwoners met langdurige schulden te benaderen. Deze handreiking ondersteunt gemeenten bij het opzetten van een eigen outreachende aanpak.
Aan de slag met armoede en schulden: een stappenplan
Stel in 5 stappen een effectief plan van aanpak op voor armoede en schulden. Je ontdekt wat al goed gaat in je gemeente of organisatie, en wat beter kan. Met…