Vrijwillige ondersteuning aan cliënten met financiële problemen
30 november 2022
Naast gemeenten en welzijnsorganisaties bieden vrijwilligers ondersteuning aan mensen met financiële problemen. De meest voorkomende interventie is hulp bij de financiële administratie, met als doel financiële problemen aan te pakken of te voorkomen. Mensen met zowel lichte als zwaardere problematiek kunnen zich voor deze ondersteuning aanmelden. Dit proefschrift onderzoekt de effectiviteit van de interventie “ondersteuning bij thuisadministratie” en doet aanbevelingen voor het verbeteren van het ondersteuningstraject.
Uit het onderzoek blijkt dat het ondersteuningstraject het meest effectief is wanneer een cliënt het volledig afrondt. Momenteel valt een deel van de cliënten echter vroegtijdig uit. Over het algemeen zijn na afronding van het traject de financiële problemen verminderd en is de financiële bekwaamheid toegenomen. Het wordt aanbevolen om cliënten vooraf te screenen om te bepalen wie gebaat is bij het traject. Voor cliënten met zeer complexe of structurele problemen is het ondersteuningstraject vaak onvoldoende effectief, evenals wanneer de achtergrond van de vrijwilliger en de cliënt te verschillend is.
Verder is een betere afbakening nodig van de doelgroep en van de grenzen van de ondersteuning en taken van de vrijwilligers. Vrijwilligers moeten goed getraind, voorgelicht en begeleid worden. Hierbij is speciale aandacht nodig voor het werken met mensen met chronische stress, het stimuleren van gedragsverandering en het opbouwen van vertrouwen in hun eigen financiële vaardigheden. De coördinatoren van lokale welzijns- en vrijwilligersorganisaties spelen hierin een belangrijke rol. Ten slotte is het essentieel dat vrijwilligers mensen met te zware problematiek tijdig doorverwijzen en beter op de hoogte zijn van regelgeving en voorzieningen.