Spring naar content

Vroeg Eropaf aanpak binnen de gemeente Amsterdam

28 december 2023

De Vroeg Eropaf aanpak is een methode waarbij gemeenten actief contact zoeken met inwoners nadat zij een melding hebben ontvangen over een betalingsachterstand. Het doel van deze aanpak is om inwoners met betalingsachterstanden preventief te bezoeken, zodat grotere schuldenproblematiek voorkomen kan worden. In het bijgevoegde rapport (zie ‘lees deze publicatie’) vind je achtergrondinformatie.

De Vroeg Eropaf aanpak wordt onder andere ingezet in de gemeente Amsterdam. Door de jaren zijn er verschillende indicaties naar voren gekomen dat de Vroeg Eropaf aanpak in Amsterdam goed werkt, maar systematisch onderzoek is nog niet uitgevoerd. In dit onderzoek is daarom gekeken naar de werkzame bestanddelen, ofwel succesfactoren, van de Vroeg Eropaf aanpak en wordt onderzocht welke aanpassingen mogelijk voor nog meer effectiviteit in de aanpak kunnen zorgen.

Succesfactoren

Een van de succesfactoren van de aanpak is de proactieve benadering van de inwoners met betaalachterstanden. De Vroeg Eropaf teams wachten niet tot inwoners op zoek gaan naar hulp maar leggen zelf contact met hen nadat er een melding over een betaalachterstand is binnengekomen.  

Een andere succesfactor van de aanpak is het combineren van meerdere vormen van communicatie met inwoners. Zo wordt er contact gelegd via huisbezoeken, de telefoon, per mail of via Whatsapp. Bij het leggen van contact zijn medewerkers daarnaast duidelijk en eerlijk over de dienstverlening. Ook leggen zij écht contact met de inwoner door te luisteren naar hen. Zo begrijpen zij welke vragen, twijfels, angsten of oplossingen de inwoner heeft en kunnen ze hier aan werken.

Aanpassingen

Om te kijken naar verbeteringen binnen de aanpak zijn een aantal aanpassingen doorgevoerd. Het gaat om:

  • Het aanpassen van de brief die inwoners met een betaalachterstand krijgen.
  • Het presenteren van een filmpje waarin Vroeg Eropaf medewerkers uitleg geven over het buurtteam en wat zij voor de inwoner kunnen betekenen.
  • Het toepassen van ervaringsdeskundigheid.

De ervaringen met en de resultaten van deze aanpassingen worden in de komende maanden gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen

Ervaringskennis in Vroegsignalering

Ervaringskennis in gemedieerde communicatie kan mensen met een hulpvraag stimuleren om de stap naar hulpverlening te zetten.

Het belang van schuldpreventie en vroegsignalering

Voor goede schuldpreventie moeten we meer weten over de omvang van de problemen en de effectiviteit van interventies. Ook hebben we meer inzicht nodig in het financiële gedrag van mensen.

Aan de slag met schuldpreventie

Waar moet je allemaal rekening mee houden als je een goed preventieproject wilt opzetten? Bij goede schuldpreventie is er niet alleen aandacht voor de financiën, maar ook voor het gedrag…