Spring naar content

Maatschappelijke Business Case Sociaal Makelen: ‘net dat ene duwtje in de rug’

Publiekssamenvatting

18 oktober 2019

Mensen hebben contact met anderen nodig voor hun gezondheid en geluk. Daarom zet de gemeente Haarlemmermeer ‘sociaal makelen’ in om problemen bij inwoners te voorkomen en op te lossen. Wat zijn de maatschappelijke effecten en verdient de gemeente de kosten ervan terug?

Sociaal makelen

Mensen hebben contact met anderen nodig voor hun gezondheid en geluk. In 2015 is de gemeente Haarlemmermeer daarom begonnen met ‘sociaal makelen’. Medewerkers van welzijnsorganisatie MeerWaarde verbinden inwoners en organisaties met elkaar, zodat inwoners een sociaal netwerk kunnen opbouwen. Ook helpen ze inwoners om problemen in hun dagelijks leven te voorkomen en te zoeken naar oplossingen.

Resultaten

MeerWaarde liet onderzoeken wat de effecten van sociaal makelen zijn en of de kosten ervan worden terugverdiend. Sociaal makelen blijkt veel op te leveren, niet alleen maatschappelijk maar ook financieel. Elke euro die de gemeente Haarlemmermeer aan sociaal makelen besteedt, levert in het 1e jaar al €3 op en dat stijgt naar ruim €5,50 in het 3e jaar. 

Sociaal makelen bespaart niet alleen de gemeente veel geld. Ook zorgverzekeraars, het zorgkantoor, werkgevers, woningcorporaties en de GGD merken de effecten. Enkele voorbeelden:

  • Gezondheid: inwoners hebben minder last van eenzaamheid en depressie. Ze gaan minder vaak naar de huisarts, psycholoog of psychiater. Ze zijn minder vaak ziek, opnames in zorginstellingen duren korter, ze gebruiken minder medicijnen en maken minder gebruik van dagbesteding.
  • Mantelzorgers zijn gezonder en blijven minder vaak ziek thuis van hun werk.
  • Participatie: inwoners doen vaker vrijwilligerswerk of hebben contact met een ‘maatje’.
  • Schulden: inwoners hebben minder vaak schuldhulp nodig, en worden minder vaak uit hun huis gezet.

     

Gerelateerde artikelen

Anders kijken

Hoe kan het dat mensen zoveel problemen ervaren als ze hulp zoeken? Veel regels in het sociale domein werken in hun nadeel. Hoe komt het dat sociale professionals handelen zoals…

Leidraad voor het opzetten van vroegsignalering

Vroegsignalering is een goede manier om problematische schulden bij mensen te voorkomen. Deze leidraad beschrijft alle punten die nodig zijn om vroegsignalering te laten slagen. Het is een beknopte versie…

Klantreis: herkennen en oplossen van problematische schulden

Volg de klantreis van een jong gezin met schulden. Welke problemen komt dit gezin tegen en wat kun je als sociale professional doen om te helpen? In 30 minuten doorloop…