Onderzoek online financieel gedrag jongeren
13 maart 2017
Hoe vaak doen jongeren online aankopen, hoeveel geld besteden ze daarbij en waaraan? En wat is de invloed van ouders op hun online financiële gedrag? Wijzer in geldzaken onderzocht het online financiële gedrag van jongeren.
Begin 2017 liet Wijzer in geldzaken het online financieel gedrag van jongeren onderzoeken. 1102 jongeren van 11 tot 16 jaar vulden een vragenlijst in.
Online financiële mogelijkheden jongeren
8 op de 10 jongeren hebben een eigen betaalrekening en drie kwart heeft een spaarrekening. Dit aantal neemt toe zodra jongeren ouder worden. Zo heeft 95% van de jongeren van 15 en 16 jaar een betaalrekening. Bij jongeren van 11 en 12 is dat 64%. Bij 60% van de jongeren storten ouders het zakgeld direct op hun bankrekening.
2 op de 10 jongeren krijgen kleedgeld. Gemiddeld krijgen jongeren van 13 en 14 jaar €53 kleedgeld per maand en jongeren van 15 en 16 jaar €55. 11- en 12-jarigen krijgen minder vaak kleedgeld. Bij drie kwart van de jongeren met kleedgeld storten ouders het bedrag direct op hun rekening.
Online financieel gedrag
Drie kwart van de jongeren heeft weleens iets online gekocht via een website, app of in een game. De helft van de jongeren met een betaalrekening heeft de afgelopen 3 maanden online iets gekocht van zijn eigen geld. Gemiddeld besteedden ze daarbij in totaal €54.
Afbeelding: Wat heb je de afgelopen 3 maanden online gekocht van je eigen geld?
Jongeren doen hun online aankopen vooral via IDEAL of ze vragen hun ouders om de betaling te regelen. Ze vinden het niet moeilijk om online te kopen. 6 op de 10 jongeren die weleens iets online kochten, vinden het zelfs (heel) makkelijk om online aankopen te doen.
Groot vertrouwen in webshops
Het vertrouwen in webshops is groot. Een meerderheid van de jongeren vertrouwt erop dat een bedrijf het product bij hem aflevert als hij online iets besteld en betaald heeft. 20% van de jongeren heeft weleens spijt gehad van een online aankoop.
Afbeelding: Heb je weleens spijt gehad van iets wat je online had gekocht? Zo ja, waarvan en waarom?
Jongeren worden vaak verleid om online aankopen te doen. 90% heeft weleens een reclame voor in-app aankopen gehad en 10% heeft ook daadwerkelijk iets gekocht na zo’n reclame. Deze constante verleiding kan zorgen voor impulsaankopen, omdat online shops in tegenstelling tot fysieke winkels altijd open zijn.
Fysieke winkels blijven in trek
Een meerderheid van de jongeren geeft er de voorkeur aan om toegangskaarten voor uitjes, games, muziek en films online te kopen. Maar voor de meeste producten (kleding, make-up, eten, cadeaus, gadgets) gaan ze nog steeds liever naar de winkel.
Contant geld blijft populair
Ongeveer 60% van de jongeren beschouwt online bankieren als veilig. Slechts een klein deel van de jongeren bewaart zijn geld liever thuis dan op de bank. Dit betekent niet dat contant geld volgens jongeren kan worden afgeschaft; 75% vindt contant geld zinvol.
Ouders hebben invloed bij online uitgaven
Jongeren overleggen bij online uitgaven vaker met hun ouders dan bij uitgaven in een winkel. Bijna 90% van de jongeren moet online uitgaven boven de €50 altijd eerst overleggen. Dit betekent niet dat ouders alles bepalen. Drie kwart van de jongeren mag meestal zelf weten waaraan hij zijn geld uitgeeft.
Afbeelding: Links: welke uitgaven mag je zonder overleg met je ouders doen? Rechts: Moet je voor online uitgaven vaker of minder vaak met je ouders overleggen dan bij uitgaven in een winkel?
De meeste jongeren met een betaalrekening bewaren hun pinpas zelf (in de portemonnee, op een veilige plek in huis of in een telefoonhoesje). Bij 20% van de jongeren bewaren hun ouders de pinpas.